پاورپوینت کشت و پرورش زعفران

پاورپوینت کشت و پرورش زعفران

پاورپوینت کشت و پرورش زعفران
پاورپوینت کشت و پرورش زعفران

زعفران (Saffron) گیاهى است چند ساله و از تیره زنبقیان Iridaceae, جنس crocus , گونه Sativa، راسته لیلیال­ها (Liliales) میباشد. تخمدان سه برچه ای، تعداد پرچم آنها ۳عدد و مادگی آنها مرکب از خامه دراز منتهی به کلاله سه شاخه به رنگ قرمز و نارنجی است. ریشه های زعفران ازنوع افشان هستند. برگ های حقیقی زعفران ۵ تا ۱۱ عدد بوده برگ‌های نوک تیز که روی برگ آن تیره تر است.

زعفران یکی از ارزشمندترین رستنی­های ایران است که با رنگ و رایحه­ ای دل انگیز و مزه­ای دلپذیر جهانیان را مجذوب خود کرده است. گیاهی چند ساله و کم توقع است و از بازدهی اقتصادی بسیار مناسبی نیز برخوردار است. زمان مصرف آب در زراعت زعفران موقعی از سال است که سایر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی­باشند. بنابراین با توجه به شرایط خاص اقلیمی کشورمان که آب یکی از عوامل محدود کننده در توسعه کشاورزی است، زعفران گیاه مناسبی برای کاشت در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می­باشد.

گرانبهاترین گیاه زراعی موجود در روی کره زمین است و تنها گیاهی است که واحد خرید و فروش آن به جای تن و کیلوگرم مثقال و گرم است.

بسیاری از مردم فکر می کنند که کاشت زعفران فقط درخراسان رضوی انجام می شود، به همین دلیل اطلاعات کافی از کاشت طلای سرخ ندارند. مقاومت زعفران در برابر سرما زیاد بوده و به آب کمی نیاز دارد.تولید زعفران سود بالایی دارد. ممکن است در سال اول  میزان برداشت کم باشد ولی از سال سوم به بعد در هر هکتار بیش از ۱۰ کیلو زعفران برداشت می شود و هر ساله  حدود ۱۲۰ میلیون سود سالانه دارد. کاشت زعفران در مناطقی مناسب است که دمالی بالای چهل درجه سانتیگراد و پایین ۱۵- را در طول سال نداشته باشد.

توضیحات بیشتر + دریافت
اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0