گزارش کارآموزی حسابداری بانک (قسمت امور مالی)

گزارش کارآموزی حسابداری بانک (قسمت امور مالی)

گزارش کارآموزی حسابداری بانک (قسمت امور مالی)
گزارش کارآموزی حسابداری بانک (قسمت امور مالی)

حسابداری یکی از علومی ‌است که همه روزه اکثر افراد با آن سر و کار دارند و برخی به صورت تخصصی و برخی به صورت تجربی از آن استفاده می‌کنند. حسابداری این امکان را به ما می‌دهد که میزان سوددهی و هزینه‌ها را به صورت علمی‌ و دلخواه تغییر دهیم. اطلاعات مربوط به‌ این رشته، مورد استفاده عموم مردم از مدیران صنایع، سرمایه‌گذاران، تجار و اصناف تا استفاده‌کنندگان محصولات و خدمات می‌باشد و باعث می‌شود تا اعداد و ارقام نامفهوم و گیج‌کننده به صورت اطلاعات جالب توجه و قابل نتیجه‌گیری در دسترس قرار گیرد.

فراگیری این فن به صورت تخصصی، نه تنها به صورت یک حرفه مطرح بلکه در زندگی خصوصی و شخصی نیز کارساز می‌باشد. به طور مثال نحوه صحیح بودجه‌بندی، تقسیم هزینه، تعیین قیمت تمام شده، روش‌‌های پیمانکاری، معاملات اوراق بهادار، تعیین استهلاک دارائی‌‌ها،انواع سرمایه‌گذاری،حسابداری با توجه به تورم و … از بحث‌‌های  ارائه شده در این گروه می‌باشد. در پایان شاید بتوان حسابداری را به عنوان پایه اصلی صنعت، تولید و ارائه خدمات معرفی کرد. چرا که بدون وجود حسابداری و ثبت دقیق و نتیجه‌گیری صحیح از اطلاعات، پایه اصلی شرکت که همان سرمایه و نقدینگی است به لرزه درآمده و چه بسا که شرکت را به انحلال بکشاند.

اینجانب پروژه کارآموزی خود را در اداره بانک توسعه تعاون قسمت امور مالی گذرانده ام.
این پروژه شامل گزارش ها و تجربیاتی است که در این اداره به مدت ۳۶۰ ساعت کارآموزی ثبت شده است.
در این اداره از سیستم های متفاوتی استفاده میشد از جمله :

  • سیستم صیاد: سیستم استعلام وضعیت چک های برگشتی مشتریان از بانک مرکزی
  • سیستم سیما: سامانه ثبت فروش گواهی سپرده سرمایه گذاری عام
  • سیستم چکاوک: در این سیستم به محض وصول هر چک به هر شعبه ای اصل چک اسکن و با امضای دیجیتالی صاحب آن مطابقت داده می شود و پس از اطمینان بلافاصله به سامانه بانک مقصد اعلام شده و در کمترین مدت زمان به حساب مشتری وصل می شود.

 

یکسری وظایف و کارهایی که تو این مدت در محل کارآموزی انجام دادم به شرح زیر می باشد :

  1. بررسی حساب های بانکی و رفع مغایرت های آن ها
  2. استخراج تراز شعبه و بررسی حسا بهای بدهکاران
  3. بررسی نقدینگی شعبه
  4. تهیه لیست بیمه
  5. بروز نمودن تنخواه شعبه و ثبت اسناد مربوطه

در ادامه هریک مختصرا توضیح داده می شود.

  1. بررسی حساب های بانکی و رفع مغایرت آن ها :

حساب های بانکی که بانک در سایر شعب دارای حساب می باشد به صورت دوره ای بررسی می شود و پرینت ارائه شده از بانک عامل با پرینت صورت حساب مالی تطبیق داده می شود و در صورت مغایرت نسبت به رفع مغایرت اقدام می گردد.
عوامل مغایرت بانکی می تواند علت های زیر را داشته باشد :

  1. عدم ثبت سند توسط هر یک از طرفین
  2. وجوه بین راهی
  3. بروز نبودت اسناد (یعنی اسناد هنوز در سیستم ثبت نشده باشد)
توضیحات بیشتر + دریافت
اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0