طرح کشت و تولید مریم گلی
مریم گلی با نام علمی Salvia officinalis متعلق به خانواده labiatea گیاهی چند ساله و پر شاخه به ارتفاع 60-30 سانتی متر است که دارای ظاهر پر پشت بوده و برگ ها به صورت متقابل به رنگ سبز روشن و ضخیم و همچنین دارای شبکه ای از رگبرگ هاست. مریم گلی یک گیاه دارویی علفی و چندساله است که ارتفاع آن به 40 تا 80 سانتی متر می رسد. قسمت های مختلف این گیاه دارای کرک های خاکستری رنگ است و برگ های این گون مریم گلی برخلاف گونه های دیگر بلند و نیزه ای شکل است. گل های این گیاه به رنگ آبی مایل به بنفش هستند. مریم گلی دارای دو نوع برگ در طول ساقه است که یکی بیضوی و دندانه دار و دارای دم برگ دراز در قاعده ساقه و دیگری برگ های کوچک نوک تیز ولی عاری از دم برگ در قسمت های فوقانی ساقه است. گل ها به رنگ آبی مایل به بنفش و به ندرت سفید است که در فاصله ماه های خرداد و تیر می روید؛ همچنین گل دارای نوش فراوان و معطر که محبوب زنبورعسل است.
میوه مریم گلی چهار فندقه و محصور در کاسه گل است. اندام های هوایی گیاه به خصوص برگ های آن حاوی اسانس هستند. مقدار اسانس در شرایط اقلیمی مختلف ، متفاوت و بین 1 تا 2/5 درصد است.
مریم گلی وحشی در اراضی خشک، سنگلاخ ، مناطق مختلف آسیا و شمال آفریقا می روید، در ایران این گیاه در استان های مختلف می روید و در بعضی مناطق ایران در باغچه ها کاشته می شود.
» فهرست مطالب:
- پیشگفتار
- مقدمه
- گیاه شناسی
- پراکنش
- قابل کشت در اکثر مناطق کشور
- نیازهای اکولوژیکی
- کاشت، داشت و برداشت
- کاشت
- کشت مستقیم
- کشت غیر مستقیم
- تکثیر رویشی
- داشت
- برداشت
- آماده سازی بستر زمین
- مراقبت و نگهداری
- فصل گل دهی
- برداشت
- متغیر بودن زمان برداشت نسبت به کاربرد گیاه
- کاشت
- نیازهای اکولوژیکی مریم گلی کبیر
- آماده سازی خاک
- تاریخ و فواصل کاشت
- کاشت
- داشت
- برداشت
- خشک کردن
- بسته بندی و انبار
- مواد مؤثره
- ترکیبات شیمیایی مؤثر در درمان سرطان
- اسانس و عصاره گیری مریم گلی
- تناوب کاشت
- بسته بندی
- عملکرد
- فرآوری
- کاربرد و خواص درمانی
- نکات مهم
- ارزش و اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی
- بازاریابی
- سازمان بازاریابی
- زمان بندی تحلیل اقتصادی
- برنامه زمان بندی
- مدیریت مالی
- سودآوری و توجیه اقتصادی فعالیت
- تجزیه و تحلیل بازار- بازاریابی
- بررسی رقبا
- تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا
- بررسی قیمت
- رویه های تولید (وضع موجود)
- سرمایه گذاران و سهامداران اصلی
- مدیریت نیروی انسانی
- بازاریابی
- نحوه اخذ مجوزهای قانونی
- وضعیت تجارت
- بحث و نتیجه گیری
- بررسی وضعیت ایران در بازارهای جهانی
- مشکلات عمده در زمینه تولید و صادرات گیاهان دارویی
- بازار داخلی
- تحلیل ریسک
- وضعیت بازار داخلی
- پیشنهادها