گزارش کارآموزی حسابداری بانک (قسمت امور مالی)
گزارش کارآموزی حسابداری بانک (قسمت امور مالی)
حسابداری یکی از علومی است که همه روزه اکثر افراد با آن سر و کار دارند و برخی به صورت تخصصی و برخی به صورت تجربی از آن استفاده میکنند. حسابداری این امکان را به ما میدهد که میزان سوددهی و هزینهها را به صورت علمی و دلخواه تغییر دهیم. اطلاعات مربوط به این رشته، مورد استفاده عموم مردم از مدیران صنایع، سرمایهگذاران، تجار و اصناف تا استفادهکنندگان محصولات و خدمات میباشد و باعث میشود تا اعداد و ارقام نامفهوم و گیجکننده به صورت اطلاعات جالب توجه و قابل نتیجهگیری در دسترس قرار گیرد.
فراگیری این فن به صورت تخصصی، نه تنها به صورت یک حرفه مطرح بلکه در زندگی خصوصی و شخصی نیز کارساز میباشد. به طور مثال نحوه صحیح بودجهبندی، تقسیم هزینه، تعیین قیمت تمام شده، روشهای پیمانکاری، معاملات اوراق بهادار، تعیین استهلاک دارائیها،انواع سرمایهگذاری،حسابداری با توجه به تورم و … از بحثهای ارائه شده در این گروه میباشد. در پایان شاید بتوان حسابداری را به عنوان پایه اصلی صنعت، تولید و ارائه خدمات معرفی کرد. چرا که بدون وجود حسابداری و ثبت دقیق و نتیجهگیری صحیح از اطلاعات، پایه اصلی شرکت که همان سرمایه و نقدینگی است به لرزه درآمده و چه بسا که شرکت را به انحلال بکشاند.
اینجانب پروژه کارآموزی خود را در اداره بانک توسعه تعاون قسمت امور مالی گذرانده ام.
این پروژه شامل گزارش ها و تجربیاتی است که در این اداره به مدت 360 ساعت کارآموزی ثبت شده است.
در این اداره از سیستم های متفاوتی استفاده میشد از جمله :
- سیستم صیاد: سیستم استعلام وضعیت چک های برگشتی مشتریان از بانک مرکزی
- سیستم سیما: سامانه ثبت فروش گواهی سپرده سرمایه گذاری عام
- سیستم چکاوک: در این سیستم به محض وصول هر چک به هر شعبه ای اصل چک اسکن و با امضای دیجیتالی صاحب آن مطابقت داده می شود و پس از اطمینان بلافاصله به سامانه بانک مقصد اعلام شده و در کمترین مدت زمان به حساب مشتری وصل می شود.
یکسری وظایف و کارهایی که تو این مدت در محل کارآموزی انجام دادم به شرح زیر می باشد :
- بررسی حساب های بانکی و رفع مغایرت های آن ها
- استخراج تراز شعبه و بررسی حسا بهای بدهکاران
- بررسی نقدینگی شعبه
- تهیه لیست بیمه
- بروز نمودن تنخواه شعبه و ثبت اسناد مربوطه
در ادامه هریک مختصرا توضیح داده می شود.
- بررسی حساب های بانکی و رفع مغایرت آن ها :
حساب های بانکی که بانک در سایر شعب دارای حساب می باشد به صورت دوره ای بررسی می شود و پرینت ارائه شده از بانک عامل با پرینت صورت حساب مالی تطبیق داده می شود و در صورت مغایرت نسبت به رفع مغایرت اقدام می گردد.
عوامل مغایرت بانکی می تواند علت های زیر را داشته باشد :
- عدم ثبت سند توسط هر یک از طرفین
- وجوه بین راهی
- بروز نبودت اسناد (یعنی اسناد هنوز در سیستم ثبت نشده باشد)