طرح درس سفر به کربلا (1) | مطالعات اجتماعی پنجم دبستان
طرح درس سفر به کربلا (1) | مطالعات اجتماعی پنجم دبستان
طرح درس یا سناریوی آموزشی بر لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی و یادگیری تأکید دارد. همچنین طرح درس به شکل امروزی آن توسط روانشناسان برجسته حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است. نظریات آنان تا به امروز نیز مدنظر برنامهریزان و هدفگذاران آموزشی و دستاندرکاران آنان در سطح جهان قرار میگیرد. در کشور ما نیز موضوع تنظیم طرحی درس حدوداً به دهههای اخیر بازمیگردد. در واقع، نظام آموزشی کشور لزوم استفاده از این طرح را به عنوان ابزاری کارآمد در زمینه تکنولوژی آموزشی و برای افزایش کیفیت آن مورد توجه قرار داد.
طرح درس نوعی برنامه یا چهارچوب نوشته شده توسط معلم برای اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس می باشد. در نگارش طرح درس می بایست به ساعت شروع و پایان تدریس، مدت زمان انجام فعالیت های کلاسی، حضور و غیاب دانش آموزان و مهم تر از همه اهداف یادگیری هر جلسه اشاره شود.
اهداف جزئی
- آشنایی با موقعیت کربلا در کشور عراق.
- با بررسی رویدادهای نکات مهم جامعه اسلامی بعد از پیامبر را فرا می گیرد.
- پیام واقعه عاشورا را درک می کند.
- در مورد قیام امام حسین و علت آن اطلاعات کافی بدست آورد.
اهداف رفتاری
- رویدادهای مهم جامعه اسلامی را بعد از پیامبر را به درستی بیان می کند.
- روی نقشه موقعیت عربستان و کربلا را مشخص می کند.
- ضمن علاقه به ماجرای عاشورا پیام آن را بدرستی بیان می کند.
- به اخلاق و رفتار امام حسین و یارانش علاقمند شده و احترام می گذارد.
- در فعالیت ها و بحث گروهی شرکت می کند و علاقه نشان می دهد.