پاورپوینت روانشناسی شناختی (فصل دهم – مبحث حل مسئله)
پاورپوینت روانشناسی شناختی (فصل دهم – مبحث حل مسئله)
مسئله زمانی ایجاد میشود که مانعی حالت فعلی ما را از حالت مطلوب خارج کند و شایع ترین ارزیابی، ارزیابی بدبینانه است همچنین یافتن راه حل مسئله نیازمند دامنه ای از مهارت های شناختی مشتمل بر تفسیر اطلاعات، برنامه ریزی، حافظه، کنترل نتایج و تلاش برای تفسیر نتایج است.
دیویی فرآیند برخورد با شرایط زندگی را حل مسئله نامید، پرسلی و مک کوزمیک حل مسئله را یک فرآیند خطی و سلسله مراتبی دانسته که هر مرحله نشانه هایی از مرحله دیگر را درون خود داشته که به صورت زنجیره وار به هم متصل بوده و دارای چهارمرحله است: الف) فهم مشکل ب) برنامه ریزی ج) کاربست برنامه د) نگاه به عقب و بازنگری. این مراحل به عنوان یک مهارت و راهبردهای حل مسئله شناخته میشوند.
ارمرود معتقد است حل مسئله شامل سه مؤلفه اصلی داده ها (اطلاعاتی که به عنوان بخشی از مسئله در دسترس است)، اهداف (وضعیت نهایی حل مسئله) و عمل کننده (اعمال گران بالقوه ای است که توانایی رسیدن به اهداف و حل مسئله را دارند) است.
مراحل رسیدن به حل مسئله از نظر ارمرود : الف) حقایق مستقیم ب) اکتشاف ج) قیاس د) صعود نقطه به نقطه ه) تقلیل الگوریتمی و) بررسی جامع ز) تقسیم کردن و فائق آمدن ح) تجزیه و ترکیب
» فهرست محتوا:
- مقدمه
- حل مسئله
- انواع مسئله
- نظریه های حل مسئله
- راهبردهای حل مسئله
- موانع حل مسئله
- سنجش مهارت های حل مسئله