گزارش اقدام پژوهی – چگونه در بستر برنامه شاد، شیوه صحیح مراقبت بهداشتی در مقابل کرونا آموزش دهیم؟
گزارش اقدام پژوهی – چگونه در بستر برنامه شاد، شیوه صحیح مراقبت بهداشتی در مقابل کرونا آموزش دهیم؟
پژوهش پیش رو با هدف بررسی شیوه های آموزش مراقبت بهداشتی به دانش آموزان در مقابل ویروس کرونا صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را تعدادی دانش آموز نوبت اول دبستانی تشکیل می دهند که براساس نمونه گیری تصادفی 30 نفر از آنها بعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین 20 نفر از کارشناسان بهداشت مدارس در کنار دانش آموزان نمونه مورد پژوهش می باشند.
نتایج حاصل از یافته های پژوهش ما نشان داد که برنامه «شاد»، می تواند ابزاری ساده و راحت برای آموزش خود مراقبتی در برابر ویروس کرونا باشد اما لازم هست که با برنامه ریزی درست و دقیق و استفاده از محتوای آموزشی مناسب به دانش آموزان ارائه شود تا بتواند ضمن پوشش دادن تمام نکات بهداشتی و مراقبتی در برابر کرونا به زبانی ساده و جذاب برای دانش آموزان ارائه شود.
یکی از مهم ترین عرصه هایی که افراد باید برای آن آماده شوند حوزه سلامت و بهداشت است، باید یاد بگیرند چگونه از خودشان و دیگران مراقبت کنند. خود مراقبتی مجموعه ی کارهایی که به ما کمک می کند تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم و سلامت و شادابی را در زندگی مان ایجاد کنیم. خودمراقبتی شامل اقداماتی آموختنی، آگاهانه و هدفمند است که فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می دهد تا سالم بماند و از سلامت جسمانی و روانی خود حفاظت کند، نیازهای اجتماعی خود را بر آورده سازد، از بیماریها یا حوادث پیشگیری کند و از ناخوشی ها و بیماری های مزمن مراقبت کند.