طرح درس 18 مطالعات سوم دبستان (مدرسه ی دوست داشتنی ما)
طرح درس 18 مطالعات سوم دبستان (مدرسه ی دوست داشتنی ما)
طرح درس یا سناریوی آموزشی بر لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی و یادگیری تأکید دارد. همچنین طرح درس به شکل امروزی آن توسط روانشناسان برجسته حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است. نظریات آنان تا به امروز نیز مدنظر برنامهریزان و هدفگذاران آموزشی و دستاندرکاران آنان در سطح جهان قرار میگیرد. در کشور ما نیز موضوع تنظیم طرحی درس حدوداً به دهههای اخیر بازمیگردد. در واقع، نظام آموزشی کشور لزوم استفاده از این طرح را به عنوان ابزاری کارآمد در زمینه تکنولوژی آموزشی و برای افزایش کیفیت آن مورد توجه قرار داد.
طرح درس نوعی برنامه یا چهارچوب نوشته شده توسط معلم برای اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس می باشد. در نگارش طرح درس می بایست به ساعت شروع و پایان تدریس، مدت زمان انجام فعالیت های کلاسی، حضور و غیاب دانش آموزان و مهم تر از همه اهداف یادگیری هر جلسه اشاره شود.
اهداف جزئی:
- آشنایی با کار کرد های مدرسه
- آشنایی با بخش های مختلف مدرسه و نقش کار کنان و کار آن ها
- آشنایی دانش اموزان با مسئولیت هایشان در مدرسه
اهداف رفتاری:
- چند مورد از کارکردهای مدرسه را بیان کنند.
- بخش ها (فضاهای مختلف مدرسه )اتاق بهداشت، دفتر، نمازخانه، کتابخانه و … را بشناسند و نقش کارکنان و کار آنها را بیان کنند.
- تعدادی از مسئولیت های خود را در مدرسه بیان و به طور عملی وظایف و مسئولیت های خودرا انجام دهند و به مسئولیت پذیری در مدرسه ترغیب شوند.