طرح درس گوناگونی جانوران | علوم تجربی نهم متوسطه
طرح درس گوناگونی جانوران | علوم تجربی نهم متوسطه
طرح درس یا سناریوی آموزشی بر لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی و یادگیری تأکید دارد. همچنین طرح درس به شکل امروزی آن توسط روانشناسان برجسته حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است. نظریات آنان تا به امروز نیز مدنظر برنامهریزان و هدفگذاران آموزشی و دستاندرکاران آنان در سطح جهان قرار میگیرد. در کشور ما نیز موضوع تنظیم طرحی درس حدوداً به دهههای اخیر بازمیگردد. در واقع، نظام آموزشی کشور لزوم استفاده از این طرح را به عنوان ابزاری کارآمد در زمینه تکنولوژی آموزشی و برای افزایش کیفیت آن مورد توجه قرار داد.
طرح درس نوعی برنامه یا چهارچوب نوشته شده توسط معلم برای اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس می باشد. در نگارش طرح درس می بایست به ساعت شروع و پایان تدریس، مدت زمان انجام فعالیت های کلاسی، حضور و غیاب دانش آموزان و مهم تر از همه اهداف یادگیری هر جلسه اشاره شود.
هدف کلی
- آشنایی دانش آموزان با ویژگی کلی بعضی گروه های جانداران و نقش آنها در زندگی انسان
اهداف جزئی
- جانداران اطراف خود را با توجه به ویژگی های ظاهری آنها گروه بندی کنند.
- کلیدهای دوراهی برای شناسایی بعضی از جانداران اطراف خود را طراحی کنند
- سلسله مراتب گروه بندی جانداران را گزارش کنند
- با بکارگیری رفتارهای سالم نسبت به حفظ گوناگونی جانداران و سلامت خود اقدام کنند.