طرح درس هوای سالم، آب سالم | علوم دوم دبستان
طرح درس هوای سالم، آب سالم | علوم دوم دبستان
طرح درس یا سناریوی آموزشی بر لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی و یادگیری تأکید دارد. همچنین طرح درس به شکل امروزی آن توسط روانشناسان برجسته حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است. نظریات آنان تا به امروز نیز مدنظر برنامهریزان و هدفگذاران آموزشی و دستاندرکاران آنان در سطح جهان قرار میگیرد. در کشور ما نیز موضوع تنظیم طرحی درس حدوداً به دهههای اخیر بازمیگردد. در واقع، نظام آموزشی کشور لزوم استفاده از این طرح را به عنوان ابزاری کارآمد در زمینه تکنولوژی آموزشی و برای افزایش کیفیت آن مورد توجه قرار داد.
طرح درس نوعی برنامه یا چهارچوب نوشته شده توسط معلم برای اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس می باشد. در نگارش طرح درس می بایست به ساعت شروع و پایان تدریس، مدت زمان انجام فعالیت های کلاسی، حضور و غیاب دانش آموزان و مهم تر از همه اهداف یادگیری هر جلسه اشاره شود.
اهداف رفتاری
- مراحل تصفیه آب و تولید آب آشامیدنی را بیان کند
- روشهای استفاده درست از آب را نام ببرد
- نیازهای جانوران و تاثیرات محیط زیست سالم را روی زندگی موجودات زنده بیان کند
- راهکارهای پیشنهادی جهت رفع آلودگی و حفظ محیط زیست را بیان کند
- لیستی از راههای صرفهجویی در مصرف آب تهیه کند
- فهرستی از عوامل مؤثر بر آلودگی محیط زیست را تهیه کند
- به هنگام آشامیدن و شستن دستها آب را بیهوده هدر ندهد
- نسبت به استفاده درست از آب علاقه نشان دهد