طرح درس شکست نور | علوم تجربی هشتم متوسطه
طرح درس شکست نور | علوم تجربی هشتم متوسطه
طرح درس یا سناریوی آموزشی بر لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی و یادگیری تأکید دارد. همچنین طرح درس به شکل امروزی آن توسط روانشناسان برجسته حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است. نظریات آنان تا به امروز نیز مدنظر برنامهریزان و هدفگذاران آموزشی و دستاندرکاران آنان در سطح جهان قرار میگیرد. در کشور ما نیز موضوع تنظیم طرحی درس حدوداً به دهههای اخیر بازمیگردد. در واقع، نظام آموزشی کشور لزوم استفاده از این طرح را به عنوان ابزاری کارآمد در زمینه تکنولوژی آموزشی و برای افزایش کیفیت آن مورد توجه قرار داد.
طرح درس نوعی برنامه یا چهارچوب نوشته شده توسط معلم برای اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس می باشد. در نگارش طرح درس می بایست به ساعت شروع و پایان تدریس، مدت زمان انجام فعالیت های کلاسی، حضور و غیاب دانش آموزان و مهم تر از همه اهداف یادگیری هر جلسه اشاره شود.
هدف کلی:
- با شکست نور و مفاهیم مرتبط با آن و کار با ابزارهای ساده نوری شامل چشمه های نور، تیغه های شیشه ای، منشور و عدسی های کاو و کوژ آشنا شوند
اهداف جزئی:
- در مورد پدیده شکست نور فکر کند.
- انواع شکست نور را مشخص نماید
- در مورد اینکه چگونه نور شکسته می شود، تدبر نماید
- با مطالعه ی شگفتی ها و عناصر طبیعت به قدرت خالق توجه و تدبر نماید
ایمان
- قدرت خالق در پیدایش جهان هستی و خلق مواهب طبیعی را درک کند
- به شگفتی های خلقت در وجود انسان وآفرینش آسمان ها و زمین باور کند
- با مطالعه ی این درس به انواع شکست نور پی ببرد
علم
- شکست نور و اهمیت آن را بدانند
- چگونگی شکست نور را بیان کند
- با عدسی ها و اهمیت آنها در زندگی روزمره آشنا می شوند و آنها را با هم مقایسه کنند
- عدسی های همگرا و واگرا و نوع تفاوت آنها را بفهمد