طرح درس بازسازی ویرانه ها | مطالعات اجتماعی پنجم دبستان
طرح درس بازسازی ویرانه ها | مطالعات اجتماعی پنجم دبستان
طرح درس یا سناریوی آموزشی بر لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی و یادگیری تأکید دارد. همچنین طرح درس به شکل امروزی آن توسط روانشناسان برجسته حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است. نظریات آنان تا به امروز نیز مدنظر برنامهریزان و هدفگذاران آموزشی و دستاندرکاران آنان در سطح جهان قرار میگیرد. در کشور ما نیز موضوع تنظیم طرحی درس حدوداً به دهههای اخیر بازمیگردد. در واقع، نظام آموزشی کشور لزوم استفاده از این طرح را به عنوان ابزاری کارآمد در زمینه تکنولوژی آموزشی و برای افزایش کیفیت آن مورد توجه قرار داد.
طرح درس نوعی برنامه یا چهارچوب نوشته شده توسط معلم برای اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس می باشد. در نگارش طرح درس می بایست به ساعت شروع و پایان تدریس، مدت زمان انجام فعالیت های کلاسی، حضور و غیاب دانش آموزان و مهم تر از همه اهداف یادگیری هر جلسه اشاره شود.
اهداف
- با تغییر روش زندگی جانشینان مغول آشنا می شود.
- با خواجه رشید الدین همدانی از وزیران دانشمند ایرانی و کارهای او آشنا می شود.
- نحوه رونق معماری و هنر را در ایران فرا می گیرد.
- شاعران دوره مغول و تیموری را می شناسد و علاقه نشان می دهد.
- خصوصیات شاهرخ پسر تیمور و کار مهم او را بیان می کند.
- در فعالیت و حل تمرین علاقه نشان می دهد.
- تصاویر را مشاهده می کند و برای شناختن آنها علاقه مند است.
- نمودار خط زمان حکومت ها را فرا گرفته است و بیان می کند.
- به رونق فرهنگ و هنر در دوره های حکومت ها علاقه نشان داده و اهمیت می دهد.