طرح درس ارائه گزارش پژوهش | تفکر و سبک زندگی هفتم
طرح درس ارائه گزارش پژوهش | تفکر و سبک زندگی هفتم
طرح درس یا سناریوی آموزشی بر لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی و یادگیری تأکید دارد. همچنین طرح درس به شکل امروزی آن توسط روانشناسان برجسته حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است. نظریات آنان تا به امروز نیز مدنظر برنامهریزان و هدفگذاران آموزشی و دستاندرکاران آنان در سطح جهان قرار میگیرد. در کشور ما نیز موضوع تنظیم طرحی درس حدوداً به دهههای اخیر بازمیگردد. در واقع، نظام آموزشی کشور لزوم استفاده از این طرح را به عنوان ابزاری کارآمد در زمینه تکنولوژی آموزشی و برای افزایش کیفیت آن مورد توجه قرار داد.
طرح درس نوعی برنامه یا چهارچوب نوشته شده توسط معلم برای اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس می باشد. در نگارش طرح درس می بایست به ساعت شروع و پایان تدریس، مدت زمان انجام فعالیت های کلاسی، حضور و غیاب دانش آموزان و مهم تر از همه اهداف یادگیری هر جلسه اشاره شود.
اهداف رفتاری
- نکات مورد تاکید در تهیه خلاصه گزارش پژوهش و ارائه شفاهی را نام ببرد. (دانش)
- از آموخته های خود در درس کاروفناوری برای تنظیم ارائه گزارش پژوهش استفاده کند. (ترکیب)
- ارائه گزارش شفاهی هم کلاسی خود را قضاوت کند. (ارزشیابی)
- با اعضای گروه خود، به خوبی تقسیم کار کرده و همکاری کند. (درک فهم)
- زبان صحیح و دقیق را برای توضیح مراحل و نتایج پژوهش به کار می گیرد. (کاربرد)