تحقیق در مورد شبکه های اجتماعی مجازی
تحقیق در مورد شبکه های اجتماعی مجازی
وجه مشترک گونه های متعدد رسانه های اجتماعی، مخاطب محور بودن آن ها و تولید محتوا توسط افراد استفاده کننده است، بدین صورت که در رسانه های اجتماعی هر فرد محتوایی که خود تولید و یا از میان محتوای موجود در شبکه های اجتماعی مجازی انتخاب کرده را با دیگر افراد به اشتراک میگذارد، بنابر آمارهای الکسا، فیسبوک و یوتیوب که گونه هایی از رسانه های اجتماعی هستند به همراه موتور جستجوی گوگل پربازدیدترین سایت های جهان بوده اند (اکبری تبار و اسکندری پور، 1392).
شبکه های اجتماعی مجازی دارای دو ویژگی مشترک هستند، یکی اینکه با درهم شکستن مرزهای مرسوم گروهی و متعاقب آن تغییر در برجستگی نسبی تشابه و تفاوت بیشترین تاثیر را بر هویت اجتماعی می گذارد و دیگر آن که گمنامی و یا جعل نام به معنای پنهان داشتن هویت که در ارتباطات مجازی امری ممکن و معمول است (بخشی تلیابی و همکاران، 1395). در نهایت، ابزارهای پیشرفته برای به اشتراک گذاشتن محتوای دیجیتالی (متنها، تصاویر، موسیقی، ویدئوها، برچسب ها) بین اعضای شبکه، امکان ارتباط میان اعضا و اجتماعی کردن آنها، ماهیت مشارکت آزاد و امکان فعالیت در مقیاس بزرگ، محدوده عظیم مطالب موضوعی و توانایی بایگانی داده ها، دسترسی آزاد به برخی داده های عمومی درباره کاربران و رفتارشان، کیفیت های جدید از تعامل نسبتاً زیاد، موارد ذکر شده باعث تفاوت اصلی شبکه های اجتماعی مجازی با وبلاگ ها، چت روم ها و دیگر اجتماعات مجازی می باشد (شهابی و قدسی، 1391).
» فهرست مطالب:
- مبانی نظری شبکه های اجتماعی مجازی
- تاریخچه شبکه های اجتماعی مجازی
- تاریخچه شبکه های اجتماعی مجازی در ایران
- تعریف شبکه های اجتماعی واقعی
- تعریف شبکه های اجتماعی مجازی
- تحولات شبکه های اجتماعی مجازی از ابتدا تا سال 1396
- ویژگی های مشترک شبکه های اجتماعی مجازی
- اهداف و کارکردهای شبکه های اجتماعی مجازی
- سازماندهی انواع گروه های اجتماعی مجازی
- توسعه مشارکت های اجتماعی
- به اشتراک گذاشتن علاقه مندی ها توسط اعضا
- ایجاد محتوا توسط اعضا
- تبلیغات هدفمند اینترنتی
- دلایل گرایش به شبکه های اجتماعی مجازی
- عدم بسترسازی آموزشی و فرهنگی در جامعه
- احساس کنترل و تاثیرگذاری
- نوجویی و هیجان خواهی
- میل به محبوبیت و خودشیفتگی
- حفظ ارتباط با دیگران در عین تنهایی
- میل برای فرار از محرک های تنش آور
- باورهای غیرمنطقی و غیرسازشی
- ارضای نیازهای روانی
- ایجاد حس پیشرفت و غرور
- تلاش برای کسب هویت در نوجوانی
- وسوسه کسب امنیت اجتماعی در فضای مجازی
- نیاز به جمع گرایی به انزوای جوان منتهی می شود
- انواع شبکه های اجتماعی مجازی
- شبکه های اجتماعی مجازی عمومی
- شبکه های اجتماعی مجازی عمومی خارجی
- فیسبوک
- توئیتر
- شبکه های اجتماعی مجازی عمومی داخلی
- شبکه اجتماعی مجازی دانشگاهیان
- شبکه اجتماعی مجازی متخصصان ایران (یو 24)
- شبکه های اجتماعی مجازی خصوصی
- شبکه های اجتماعی مجازی موبایلی
- اینستاگرام
- تلگرام
- آمار و اطلاعات استفاده از اینترنت در دنیا، خاورمیانه و ایران
- وضعیت استفاده از اینترنت در دنیا
- آمارهای موجود از کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی در ایران
- قشربندی کاربران رسانه های اجتماعی مجازی بر اساس فعالیت
- بیشترین قشر استفاده کننده از شبکه های اجتماعی مجازی
- مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در محیط های آموزشی
- دیدگاه های مرتبط با شبکه های اجتماعی مجازی
- نظریه کاستلز
- نظریه هابرماس
- نظریه ولمن
- مزایای شبکه های اجتماعی مجازی
- فواید اجتماعی اینترنت در حوزه شبکه های اجتماعی مجازی از دیدگاه کاستلز
- دو کارکرد در پیوندهای ضعیف اجتماعی
- ویژگی های پیوندهای قوی اجتماعی
- تبعات و پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی مجازی
- چالش های شبکه های اجتماعی مجازی با تاکید بر ارزش های اجتماعی
- اشاعه مطالب غیرعلمی و دور از واقعیت
- تضعیف هویت ملی و مذهبی
- نقض حریم خصوصی افراد
- تضعیف ارزش های اخلاقی و خانوادگی
- چالش های استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با تاکید بر هنجارهای اجتماعی
- تضعیف ارتباطات خانوادگی
- جعل هویت، معرفی
- ترویج ارتباطات نابهنجار اجتماعی
- تعریف اعتیاد
- اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی
- هفت ملاک تشخیص اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی
- دیدگاه ها و نظریه ها در تبیین اعتیاد اینترنتی و پیامدهای آن
- نظریه پویایی روانی و شخصی
- نظریه کنترل اجتماعی
- نظریه تبیین رفتاری
- تبیین بیوپزشکی
- تبیین شناختی
- تبیین شناختی – رفتاری
- پیامدهای اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی
- پیشگیری از اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی
- منابع
این فایل مناسب برای پایان نامه و پروپوزال است