آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
توپ فایل – نیازمند تصمیمات جدی در زمینه آموزش انیمیشن هستیم

کد مطلب : ۱۲۹۹۵

مریم کشکولی نیا:

نیازمند تصمیمات جدی در زمینه آموزش انیمیشن هستیم

تاریخ انتشار:&nbspسه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۴

رئیس هیات مدیره آسیفا گفت: آموزش‌های آکادمیک انیمشین دارای اشکالات بسیاری است و به صورت غیرحرفه ای جلو می رود. ما نیازمند تصمیمات جدیدی در این عرصه هستیم.

Share/Save/Bookmark

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی “سینماتجربی”، روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه کارگاهی با موضوع آینده انیمیشن در ایران با حضور ابوالقاسم نظر پور، مریم کشکولی نیا و امیر سحرخیز در هفتمین جشنواره فیلم کوتاه حسنات برگزار شد.
ابوالقاسم نظر پور مجری کارشناس این نشست به تاریخچه‌ای از انیمشن در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین تلاش‌ها برای ساخت پویانمایی در ایران توسط اشخاصی مانند اسفندیار احمدیه، جعفر تجارتچی، پرویز اصانلو، نصرت‌الله کریمی، پترس پالیان و اسدالله کفافی در بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ خورشیدی و در اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبای تهران صورت گرفت.
وی با بیان اینکه نخستین فیلم کوتاه پویانمایی نیز توسط اسفندیار احمدیه باعنوان ملانصرالدین در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، با امکانات بسیار محدودی ساخته شد، ابراز داشت: در حال حاضر بزرگ‌ترین سفارش دهنده انیمیشن در ایران مرکز پویا نمایی صبا وابسته به صدا و سیما است که سالانه هزاران دقیقه انیمیشن از تهیه کنندگان خریداری می‌کند.
این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه سینمای انیمیشن در ایران پدیده‌ای نوظهور محسوب می‌شود، ابراز داشت: سرفصل‌های آموزش دانشگاهی در کشور ما بسیار ضعیف است به نوعی که برخی سرفصل‌ها که پیش زمینه محسوب می‌شود پس از بخش‌های تخصصی‌تر آموزش داده می‌شود. با توجه به تئوری بودن اغلب دروس این رشته، لازم است دانشگاه ها به برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی نیز اهمیت دهند تا دانشجویان از نظر عملی نیز در این حرفه رشد کنند.
در ادامه مریم کشکولی‌نیا رئیس هیئت مدیره آسیفا « انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران» با بیان اینکه امسال تمرکز زیادی در زمینه انیمیشن شاهد بودیم، اظهار داشت: در نخستین جشنواره پویانمایی ملی که در همدان برگزار شد، تمرکز برای شناخت استعدادهای جوان زیاد بود.
وی با اشاره به اختصاص بودجه برای انیمیشن در برنامه بودجه سال ۹۷ گفت: این امر همانند یک شمشیر دولبه است، از یک سو باید خوشحال باشیم که بودجه‌ای برای پویانمایی جذب شده است و از سویی این امر نگران کننده است که افرادی ناوارد نیز جذب این عرصه شوند.
رئیس هیئت مدیره آسیفا با اشاره به اینکه به دلیل استعدادهای نسل جوان در این زمینه آینده خوبی برای این حرفه پیش بینی می‌شود، اظهار کرد: در دور جدید آسیفا پس از تغییر هیئت مدیره تصمیم گرفتیم بیشتر به وظایف مغفول مانده این نهاد بپردازیم که این امر با تقسیم وظایف و محول کردن بخشی از کارها مانند موضوع بیمه هنرمندان این عرصه به انجمن صنفی انیمیشن امکان‌پذیر شده است.
وی اضافه کرد: آسیفا هم اکنون بیشتر بخش فرهنگی این عرصه را برعهده دارد و این همکاری در پیشرفت انیمیشن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
کشکولی‌نیا توجه به آموزش‌های انیمیشن به ویژه در شهرستان‌ها را ضروری برشمرد و گفت: با توجه به این نیاز ضروری کمیته آموزش آسیفا زودتر از زمان تعیین شده قبلی پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون آیین نامه کمیته در حال نگارش است.
رئیس هیئت مدیره آسیفا در بخش دیگری از این نشست به مشکل مهم آموزش‌های آکادمیک انیمشین اشاره کرد و گفت: این آموزش‌ها غیرحرفه ای جلو می رود و نیازمند تصمیمات جدیدی در این عرصه هستیم. اساتید رشته انیمیشن در هنرستان به طور معمول حرفه‌ای نیستند و و از معلمان گرافیک که اطلاع چندانی از انیمیشن ندارند برای تدریس این رشته استفاده می‌شود.
کشکولی‌نیا تصریح کرد: دراین مقطع کتاب های فوق لیسانس آموزش داده می‌شود و به جای تمرین زیاد تنها دروس تئوری را شاهد هستیم که در فوق دیپلم و فوق لیسانس نیز تکرار می‌شود و بر این اساس دانش‌آموختگان به شکل حرفه ای پرورش پیدا نمی‌کنند.
وی نبود رشته کارشناسی انیمیشن را مشکل دیگر این عرصه برشمرد و بیان داشت: بدین شکل دانشجویان این عرصه مجبورند در رشته‌های غیر مرتبط مانند گرافیک درس و یا رشته کارگردانی در دانشگاه علمی کاربردی درس بخوانند. این امور موجب می‌شود با وجود فارغ‌التحصیل شدن تعداد زیادی متخصص در حرفه انیمیشن ، شاهد پویانمایی‌های حرفه‌ای نباشیم.
کشکولی نیا به مبحث ضعیف بودن برخی اساتید این رشته پرداخت و گفت: این امر بدان دلیل است که استاد تخصصی در آن رشته را ندارد مثلا تخصص خود من تکنیک‌های انیمیشن است پس لزومی ندارد که انیمت درس دهم ، در واقع عدم پذیرش تدریس دروس غیرمرتبط به وجدان اساتید برمی گردد.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از آموزش‌های آنلاین در زمینه انیمیشن اظهار داشت: با توجه به سخت بودن رفت و آمد اساتید به شهرستان‌ها بهتر است یکی دو کارگاه آموزشی رد سال برگزار و برای تبادلات بعدی از روش آنلاین استفاده شود.
رئیس هیئت مدیره آسیفا به موضوع رقابت در عرصه انیمیشن اشاره کرد و گفت: ما از کودکی باید یاد بگیریم به هم کمک کرده و این را بدانیم که پیشرفت یکی از ما در گرو بالا رفتن جایگاه دیگری است.
کشکولی نیا با اشاره به اینکه اکران انیمیشن‌هایی ماند فیلشاه در سینما برای همه افراد این عرصه خوب است ، ابراز داشت: موفقیت انیمیشن‌هایی مانند فیلشاه برای همه ما خوب است چراکه هم سینمایی‌ها را ترغیب می کند برای انیمشین ارزش قائل باشند و هم برای مخاطبان فرهنگ‌سازی می‌کند.
در بخش دیگری از این نشست امیر سحرخیز در پاسخ به این سوال که ضرورت به کارگیری انیمیشن چیست، ابراز داشت: در اسفندماه سال گذشته تشکیل انجام صنفی انیمیشن و سپس انتخابات آسیفا را شاهد بودیم که این دو تشکل در پیشبرد انیمیشن بسیار تاثیرگذارند.
وی با بیان اینکه اعتقاد دارم اگر قرار است اتفاقی برای انیمیشن ایران بیفتد در سال ۹۷ خواهد افتاد، گفت: تغییراتی که در ساختار معاونت انیمیشن انجام شد و تعریف بودجه ۱۵ میلیاردد تومانی در بودجه دولت برای پیشرفت انیمیشن در سال ۹۷ بسیار تاثیرگذار خواهدبود.
این کارگردان انیمشین با بیان اینکه امنیت شغلی در این حرفه از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: ما در طول این سال‌ها تولیداتی موفق در عرصه انیمیشن داشتیم که بعد از یک سال از پخش تغییر مدیریت موجب بیکاری یک گروه شده است.
وی با اعتقاد بر اینکه اصناف وظیفه حمایت از اعضا را برعهده دارند، گفت: انجمن صنفی انیمیشن در راستای این حمایت می‌تواند از مراکزی مانند صبا بخواهیم که برای امنیت شغلی تولیدات از اعضایی استفاده شود که در صنف یا آسیفا عضو هستند.
سحرخیز گفت: از دیگر مشکلات این عرصه این است که مثلا در خانه سینما شورای داوری داریم که مرجعی برای حل اختلافات به طور مثال مالی است اما درفضای انیمیشن چنین موضوعی نداشتیم.
وی با بیان اینکه از سویی خلا تربیت نیروی حرفه‌ای فعال در رشته‌های انیمیشن زیاد است و همین امر موجب شده انیمیشن کمتر حرفه ای باشد، گفت: خروجی دانشگاه‌های ما بیشتر کارگردان انیمشن است و این در حالی است که به تمام تخصص‌های انیمیشن نیاز داریم.
داور جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان با اشاره به برگزاری جلساتی با وزیر ارشاد ابراز داشت: قرار است وزارت ارشاد در راستای راه‌اندازی مدرسه انیمیشن کمک کند و اساتید حرفه ای در هر بخش پویانمایی مانند متخصص انییمت، لیوت و غیره این دروس را تدریس می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری ازآموزش های حرفه ای دنیا آنلاین است و مدارک خود را نیز از این طریق می گیرند، گفت: بسیاری از حرفه ای‌های ایران از طریق همین سایت‌ها تربیت شده و بدون اینکه وارد چرخه تولید شوند جذب استادیوهای خارجی می شوند و بر این اساس ما پیشنهاد کردیم این آموزش آنلاین در خود ایران نیز راه‌اندازی شود.

 ارسال در حدود 4 ماه قبل  ادامه مطلب »