آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
    کاشت مو
    بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
    تبلیغات شما
    تبلیغات شما در این مکان, ماهانه 5.000 تومان
    YourSite.Com
    تبلیغات شما
    تبلیغات شما در این مکان, ماهانه 5.000 تومان
    YourSite.Com
    تبلیغات شما
    تبلیغات شما در این مکان, ماهانه 5.000 تومان
    YourSite.Com
    توپ فایل – سوژه های مستند بسیار قدرتمندتر از سینمای داستانی است

    کد مطلب : ۱۲۹۹۳

    محسن امیریوسفی در كارگاه آموزشي جشنواره حسنات:

    سوژه های مستند بسیار قدرتمندتر از سینمای داستانی است

    تاریخ انتشار:&nbspسه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۹

    محسن اميريوسفي در كارگاه آموزشي هفتمين جشنواره فيلم كوتاه حسنات كه بعدازظهر روز دوشنبه ٢٤ ارديبهشت ماه در اصفهان برگزار شد، گفت: تنوع و جسارت سوژه هاي فيلم هاي كوتاه و مستند بسيار قدرتمندتر از سينماي داستاني است.

    Share/Save/Bookmark

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی “سینماتجربی”، محسن امیر یوسفی، مستندساز و داور هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان در کارگاه آموزشی این جشنواره اظهار کرد: مهم ترین نکته ای که می توانم در ارتباط با مستند سازی بگویم این است که زمان فیلم برداری به هیاهو و سر و صدای جمعیت توجه نکنید و به فکر آن باشید که شما روزی قرار است این فیلم را در اتاقی به تنهایی ببینید و تدوین کنید.
    امیر یوسفی در ادامه این کارگاه گفت: بايد در فيلم هاي مستند و كوتاه به دنبال بيان فضايي واقعي بود اما بايد به تخيل تماشاگر اجازه دهيم تا فعال باشد. سينماي ايران همواره داراي نگاه رئاليستي است و مقداري ما را از تخيل دور كرده است. در واقع منظور اين نيست كه واقعيتي را مخدوش كنيم اما مي توانيم در كنار آن به روايت داستان بپردازيم.
    امیر یوسفی ادامه داد: فیلمنامه خواب تلخ با بازی آقا اسفندیار به کمک خود او نوشته شد و گاهی اوقات دیالوگ های سطح پایینی گفته می شد اما با همین دیالوگ ها سکانسی پر محتوایی به وجود می آمد. خواب تلخ یک فیلم مسند داستانی است که حتی یک سکانس مستند هم ندارد.
    وی در بخشی از سخنان خود به عباس کیارستمی اشاره کرد و گفت: تعبیری از سینمای کیارستمی وجود دارد که آن را سینمایی شاعرانه معرفی می کند. این نگاه ظلمی به سینمای واقع گرایانه و رئال او محسوب می شود. کیارستمی در ابتدا یک مستندساز بود و فیلم های اجتماعی خوبی ساخت که تنها فیلم «گزارش» او برای تاریخ سینمای ایران کافی است.
    امیر یوسفی درباره نگاه های تازه به سینمای کوتاه و داستانی توضیح داد: در سالهای گذشته عده ای فیلم کوتاه می ساختند و این کار را ادامه می دادند اما در سالهای بعد که شرایط فیلم بلند ساختن بهتر شد این نگاه ایجاد شد که سینمای کوتاه پلی برای ورود به سینمای داستانی است و اصالت فیلم کوتاه به این شکل از بین رفت. فیلم کوتاه دیگر هویتی مستقل نداشت بلکه مقدمه ای برای ساختن فیلم بلند بود و این کار اصالت فیلم کوتاه را از بین برد و هنوز شاهد اسیب های این فضا هستیم.
    وی با تاکید بر این که تنوع و جسارت در فیلم های کوتاه و مستند بسیار بیشتر از فیلم بلند است افزود: یافتن سوژه برای هر کارگردانی جذاب است به عنوان مثال ما خودمان بعد از فیلم کاروان از قمه زنان خمینی شهرفیلم گرفتیم و به قدری فیلم تلخ شد که من هیچگاه آن را تدوین نکردم. مستند ساز میتواند به بازیگر این اجازه را بدهد که آزادانه رفتار کند، در فیلم های داستانی نیز این ماجرا برای نابازیگران اتفاق می افتد که استادانه ترین این نمایش ها را در فیلم های عباس کیارستمی می بینیم.

     ارسال در حدود 1 هفته قبل  ادامه مطلب »