مقاله شناسایی نوع و علل هرزروی گل حفاری در چاه شانول-۲ ناحیه فارس (فاز۱۲)

مقاله شناسایی نوع و علل هرزروی گل حفاری در چاه شانول-۲ ناحیه فارس (فاز۱۲)

مقاله شناسایی نوع و علل هرزروی گل حفاری در چاه شانول-2 ناحیه فارس (فاز12)
مقاله شناسایی نوع و علل هرزروی گل حفاری در چاه شانول-۲ ناحیه فارس (فاز۱۲)

در حفاری چاه های نفت و گاز، به هدر رفتن سیال حفاری در سازند های با مشخصاتی مثل نفوذپذیری بالا، تخلخل بالا، حفره و شکستگی، هرزروی نامیده می شود که ادامه عملیات حفاری را تا اصلاح آن به تاخیر می اندازد، همچنین هرزروی باعث مشکلات دیگر نظیر: معطل ماندن دستگاه حفاری برای اصلاح هرزروی، گیر کردن لوله حفاری، آسیب رساندن به لایه تولید کننده هیدروکربن، احتمال فوران سازند های پرفشار و در نهایت احتمال از دست دادن چاه می باشد. همه موارد بالا نیازمند صرف هزینه و زمان زیاد می باشد به همین دلیل هرزروی در صنعت حفاری به عنوان پرزحمت ترین و هزینه برترین مشکلات مطرح می باشد.
انواع هرزروی شامل:

  • الف) سازند های استحکام نیافته یا دارای نفوذپذیری بالا
  • ب) سازند های با شکستگی های طبیعی
  • ج) سازندهای با شکستگی های القایی
  • د) سازندهای دارای حفره و غار می باشد.

در این مقاله علل هرزروی سیال حفاری در فاز ۱۲ اینچ چاه شانول ۲ واقع در ناحیه فارس بررسی شده است، در این بررسی اطلاعات یک سری از پارامترهای که به نوعی در هرزروی سیال حفاری می تواند نقش داشته باشد، از گزارش روزانه حفاری و گزارش نهایی چاه جمع آوری شده و با بررسی و تحلیل اطلاعات و رسم نمودارهای مقایسه ای، علل هرزروی عنوان شده است.
این پارامترها شامل نوع لیتولوژی سازندها، ویژگی گل حفاری مثل: وزن گل، درصد جامدات، گرانروی قیفی، گرانروی پلاستیکی، نقطه واروی و مقاومت ژله ای هستند همچنین مشخصات هیدرولیک چاه مانند: دبی و فشار پمپ نیز در نظر گرفته شده اند. نوع هرزروی در فاز ۱۲ اینچ از دو نوع شکاف های طبیعی و شکاف های القایی می باشد، اما هرزروی به درون شکاف های القایی بیشتر بوده است.

کلمات کلیدی: هرزروی، گل حفاری، هزینه، شکستگی، فشار

توضیحات بیشتر + دریافت
اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0